måndag 22 juli 2013

Trender och framtid

Efter en kort nulägesanalys ur ett Brusaby-perspektiv vill jag komplettera med några synvinklar på hur förändringar i omvärlden kan - och bör - påverka verksamheten. Som exempel använder jag gärna ett dokument jag antar att är bekant för de flesta inom utbildningssektorn: Yrke 2025 - en rapport över hur arbetskrafts- och utbildningsbehovet förväntas utvecklas t o m år 2025.

Ur rapporten framgår bl a att även om sysselsättningsbehovet inom naturbruk överlag minskar t o m kraftigt fram till år 2025 kommer utbildningsbehovet inom branschen att öka. Orsaken till detta är i första hand åldersstrukturen som gör att pensioneringar frigör långt fler arbetsplatser än den väntade minskningen i sysselsättning. Ur rapporten framgår också att naturbrukets sysselsättningsutveckling är mer positiv bland svenskspråkiga p g a att jordbruk, jakt och fiske sysselsätter 5 % av den svenskspråkiga befolkningen men endast 3,2 % av den finskspråkiga.

Det finns, och kommer också i framtiden att finnas en efterfrågan på utbildad arbetskraft inom jord- och skogsbruk. Likaså konstateras i rapporten att sysselsättningsbehovet inom hästhushållning och smådjur kommer att öka något (även om dessa branscher är mer konjunkturberoende).

Intressanta fakta i sig, men det värdefulla är att kunna analysera fakta i förhållande till den egna verksamheten. Vad är det vi skall satsa på i Brusaby?

Åtminstone kan vi konstatera att Brusaby erbjuder rätt grundutbildningar. Likaså är det till fördel [med tanke på sysselsättningsläget för de studerande vi utexaminerar] att utbildningen ges på svenska.

Yrke 2025 går också, i synnerhet i sin finskspråkiga version, in på en mer detaljerad analys branschvis (läs mer om just din bransch, om du ännu inte har gjort det)! Ändå kan man säga att Yrke 2025 -rapporten konstaterar fakta på en makronivå, det är vi "på fältet/ gräsrotsnivå" som skall kunna ta till oss fakta och justera vår verksamhet i förhållande till omvärlden. Vi i Brusaby ansvarar för att innehållet i utbildningarna motsvarar efterfrågan och arbetslivets krav. Likaså är det vi som ansvarar för att innehållet ändras i förhållande till förändringar i världen omkring oss. Det är alltså inte endast en fråga om vilka utbildningar vi erbjuder utan (minst) lika mycket en fråga om vad våra utbildningar innehåller.

De facto är det just den [ovan beskrivna] kvalitativa aspekten som blir upp till oss - det är vi som måste förutse hur innehållet i undervisningen skall utvecklas för att motsvara förändringarna i omvärlden.

Till sist en liten parallell till det pågående strategiarbetet: beträffande ungdomsutbildningarna har man, anser jag, inom Axxell nått en bra eller utmärkt kvantitativ nivå (alla utbildningar har godkända läroplaner och kursbeskrivningar, många utbildningsrelaterade processer är väl dokumenterade och beskrivna, o s v). Ett stort arbete vi har framför oss som en del av strategiprocessen är en "runda" där linjerna kritiskt granskar innehållet i den undervisning som ges. Detta arbete kräver en stor insats också av alla lärare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar